Kerozyna lotnicza – paliwo lotnicze

Written by 14:35 Porady • One Comment

Kerozyna lotnicza – paliwo lotnicze

Podróże lotnicze zyskują na popularności.  Samolot to jedyny środek transport dla osób, które chcą się dostać do kraju leżącego poza Unią Europejską. Jest wygodny i bezpieczny. Wypadki są rzadkością. Zaletą latania samolotem jest szybkość podróży, niezapomniane widoki. Wzrost zamiłowania do lotnictwa widać także po ilości osób zapisujących się na kursy pilotażu i czytających strony i publikacje o tematyce lotnictwa. Żaden samolot nie oderwie się od ziemi bez zapasu paliwa lotniczego. Co to jest kerozyna lotnicza?

Kilka słów o paliwie lotniczym

Paliwo w samolotach różni się do paliwa samochodowego. Jest to spowodowane różnicą w budowie silników i zużyciem paliwa przez te środki transportu.  Paliwo lotnicze to kerozyna lotnicza, czyli nafta lotnicza. Jest to paliwo niskogatunkowe. Jego skład to mieszanka węglowodorów cięższych od stosowanych w benzynie i lżejszych, niż tych, które obecne są w oleju napędowym. Chociaż jest tania w produkcji, zupełnie nie przydaje się do stosowania w silnikach o zapłonie iskrowym lub typu Diesel.

Paliwo lotnicze występuje w dwóch podstawowych typach: paliwo do silników turboodrzutowych (turbo-śmigłowych) i paliwo do silników tłokowych. Na rynku lotniczym dominuje  paliwo do silników turboodrzutowych. Na nim opiera się  transport lotniczy cywilny i lotnictwo wojskowe

Cechy paliwa lotniczego

Paliwo w samolotach to paliwo odmienne od tego, które wlewamy do samochodów. Musi zapewnić  silnikowi sprawne funkcjonowanie w warunkach zupełnie odmiennych od drogowych. Samolot jest narażony na dużo większe przeciążenia niż samochód, więc inne też wymagania odnośnie cech paliwa. Kerozyna lotnicza ma następujące zalety: niski koszt wytwarzania, łatwość dostępu, małe ryzyko pożaru, niskie ciśnienie parowania, wysoką stabilność termiczną, dużą wartość opałową, duże ciepło właściwe. Jest także łatwa do przetaczania (pompowania), nie powinno blokować filtrów woskiem, lodem i innymi chemicznymi zanieczyszczeniami.

Kerozyna lotnicza wykazuje się brakiem blokowania przewodów parami paliwa i mają własności smarne dla pomp, powinno dobrze rozpylać się we wtryskiwaczach, wytrącać mało sadzy. Głównymi składnikami wszystkich typowych paliw są i: naftaleny, parafiny, aromaty i olefiny. Tych ostatnich  powinno być jak najmniej. Pod względem wagowym, najlżejsze są benzyny lotnicze, potem: benzyny ciężkie, paliwa szeroko frakcyjne, nafta lotnicza i olej napędowy.

Nafta lotnicza jest o około 10 % cięższa od benzyn. Paliwo lotnicze do silników odrzutowych jest frakcją nafty destylującą od 180°C do około 300°C. Olej napędowy mieszanina węglowodorów destylującą od 180°C do temperatury 360°C.  W paliwie lotniczym znajdują się lżejsze węglowodory niż w oleju napędowym.

Produkcja kerozyny lotniczej

W Europie funkcjonuje jedynie czterech producentów benzyny lotniczej, największy jest Total we Francji (La Med), druga jest firma Shell w Holandii (Pernis), trzeci polski OBR w Płocku, a czwarta, Hjelmco Oil w Vesteras koło Sztokholmu w Szwecji. Poza Europą kerozynę produkuje się w okolicach San Francisco, w USA. Ogólnie, na terenie USA benzyny lotnicze produkuje dzisiaj tylko kilkanaście zakładów. Poza Stanami istnieje również produkcja w Brazylii, w firmie Petrobras.

Na świecie nie więcej niż 20 firm produkuje benzynę lotniczą. Na kerozynie latają np.: prawie wszystkie samoloty lotnictwa ogólnego i mniejsze śmigłowce napędzane silnikami tłokowymi jak np.: Robinson: R22, R44, czy Schweitzer 300C. Największymi samolotami, które używają benzyny są: jednosilnikowy Antonow, An-2. Ruchy ekologiczne są przeciwne stosowaniut tego paliwa

Problem z paliwem lotniczym w Polsce – kerozyna w Polsce

Cena paliwa lotniczego w Polsce cechuje się wokół średniej europejskiej. Problemem jest niewystarczająca dostępność kerozyny na małych i średnich lotniskach. Pojawienie się wielu biurokratycznych  przepisów i procedur spowodowało wzrost cen. Światowe ceny benzyny wpływają na cenę benzyny lotniczej. Cena ropy to najwyższej 30% ceny kerozyny.  Na końcowy koszt paliwa lotniczego wpływa konieczność używania tylko  komponentów najwyższej jakości, czteroetylku ołowiu i bardzo mała skala produkcji w porównaniu z innymi paliwami. Do kosztów dochodzi jeszcze podatek akcyzowy.

Jakość paliwa lotniczego a kraj pochodzenia ropy naftowej

Jakość paliwa lotniczego  zależy do pochodzenia ropy naftowej. Paliwo bardzo dobrej jakości  można uzyskać z ropy naftowej pochodzącej z krajów arabskich, ponieważ  jest ona mniej zasiarczona niż ropa naftowa z Rosji, czy z Morza Północnego. Dużą rolę, w jakości paliwa odgrywa zawarta w nim siarka.  Uznaje się ją za szkodliwą dla silników lotniczych, ale jest dodawana ze względu na właściwości smarne.

Produkcja kerozyny jest inna niż wytwarzanie oleju napędowego.  Przed transportem paliwo lotnicze jest poddawane kontroli przewodności i gęstości oraz testom na obecność wody. Przechowywanie paliwa lotniczego wymaga specjalnie zabezpieczonych zbiorników magazynowych oraz stałej kontroli jakości magazynowego paliwa. Zbiorniki muszą być wykonane z materiałów niewchodzących w reakcję z paliwem lotniczym. Sposób postępowania z paliwem lotniczym zapisany jest w międzynarodowych standardach.

(Visited 1 868 times, 1 visits today)
Close